Warning!
تنويه !
تم الانتقال لمدونة جديدة ، تجدها هنا مدونة أحمد م. أبوزيد !
الدليل العملي في استخدام اوبنتو لينوكس دليل البرامج الحرة و المفتوحة لنظام وندوز
   

انا و النتيجة و حربايتي !



السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الايام دي مليش مزاج اعمل اي حاجة خالص ! ، نتيجة التيرم الاول لسه مطلعطش لحد دلوقتي !
دماغي مش متظبطه خالص بسبب موضوع النتيجة ده ، في كذا حاجة بتعتمد على التقدير اللي هجيبه - و اذا كنت شايل اي مادة لا قدر الله ! ، و حتى نشاطاتي على النت بتتوقف على النتيجة !

اللي يشل الواحد ان تقريبا كل الكليات ظهرت النتيجة بتاعتها ما عدا احنا ! ، اي نعم احنا كتير شوية، بس مش للدرجة دي يعني !

المفروض انها تظهر الاسبوع ده او اللي بعده ، و لحد ما تطلع بقى ، هفضل كدا مزاجي متعكنن شوية !

--------------

و برده لحد ما تطلع النتيجة ، احب اعرفكم بالحرباية بتاعتي
عن نفسي بموت في الحيوانات عموما ، و الزواحف خصوصاً ، و الحشرات كمان
بحب اتفرج عليهم ، امسكهم ، و كمان اربيهم ^_^ - انا عارف اني هلاقي ناس بتقول عليا مهووس -

و الحمد لله عندي ام "عاقلة" مش زي الامهات التانية اللي تقولك يع و بتخاف من الحيوانات و الحشرات ! - بجد مش عارف هعمل ايه في مراتي لو طلع فيها الداء الغبي ده ! - ، و بالتالي معنديش مشكلة في دخول الحاجات دي البيت - بل و غرفة النوم كمان -
الحمد لله والدي و والدتي مطلعنا - انا و اخواتي - ، مش بنخاف ولا بنقرف من حاجة ، هما بس كانوا بيقولونا ابعدوا عن اي حاجة ممكن تجيب امراض و يعرفونا على الامراض و اعراضها ، معلومات عنهاو كدا يعني ، بجد ربنا يكرمهم :)


اكتر حاجة بتخنق منها في المدينة انها مفهاش حيوانات ولا حشرات متنوعة ! ، مش هتلاقي اكتر من الطوب و الاسمنت ! ، نفسي اسكن في منطقة طبيعية و على البحر ، سينا مثلا ولا حاجة ، بس ده مش موجود غير في الاحلام فقط :)

المهم يعني ، كام صورة لحربايتي المبجلة
و على فكرة ، لونها بيكون احسن من كدا لما يكون قوة ضوء كويسة و حالتها المزاجية تمام ^_^


اضغط على الصور لمشاهدتها بحجم كبير

صورة 5 صورة 6

صورة 3 صورة 1

صورة 4 صورة 2

على فكرة الحرباية وديعة جدا ، و عضتها مش بتوجع خالص ^_^

------------------------------

بجد الحرباية دي من الكائنات الرائعة ، كل حاجة فيها تخليك تقول سبحان الله

((يعني بصراحة كائن فريد من نوعه ,, كل حاجة فيه فريده ,,,

يعني عين الحرباء اللي بتلف في جميع الاتجاهات و كل عين منفصله عن التانية في التركيز

ولا امكاينة تغيير لونها على حسب المكان اللي هى فيه ,,

ولا ايدها ,, المتحورة عشان تقدر تتسلق و تتعلق على الشجر ,,

ولا لسانها و طريقة عمله في اصطياد الحشرات ,,

و لا مرونتها و استغلالها لديلها كيد خامسة ,,

ولا ولا ولا ,,, !!

مخلوق اكثر من رائع ,, فعلا من اروع ما رأيت ,, ))

اخيرا و ليس اخراً ، شويت معلومات عامة و كام جزء صغير من افلام وثائقية عن الحرباء :)


يوتيوب
عالم الطبيعة: الحرباء
نفسي في واحدة صغيرة زي اللي في اخر الفيديو ده ^_^

و لو عاوز فيديوهات اكتر بس ابحث في يوتويب عن chameleon


ويكيبيديا
الحرباء
- للاسف المقال ضعيف جدا ، ان شاء الله هحاول ضيف ليه في اقرب فرصة -


----------------------------------

ملحوظة اخيرة ، انا مش بحتفظ بالحيوانات عندي ، بربيها فترة صغيرة و في الاخر بطلق سراحهافي مكان امن :)