Warning!
تنويه !
تم الانتقال لمدونة جديدة ، تجدها هنا مدونة أحمد م. أبوزيد !
   

العنصر المشترك D:


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

حاجة كدا لاحظتها ، و كمان الموضوع طلع مش في مصر بس ، ده كمان في اغلب الدول العربية او الدول اللي فيها انظمة حاكمة فاسدة او مش قد المسئولية و مبلطة في الحكم برده !

العنصر المشترك بين كل الموالين للنظام الحاكم ، ان الحياة وردي !

يعني مثلا واحد اعرفه ، تبع الحزب الوطني ، تلاقي الحياة عنده وردي ، و يقولك الحكومة دي شغاله 100 100 ، و يقعد بقى يقولك انجازات الحكومة و مش انجازات الحكومة ، و اي حاجة تعملها الحكومة تبقى تمام !

برده كان في موضوع في مجتمع لينوكس العربي ، موضوع كدا عن توزيعة جزائرية ، و كان في شوية نقاشات في الموضوع ، و كان في واحد تبع النظام الحاكم ، تقريبا كان الوحيد اللي شايف ان الحياة وردي عندهم في الجزائر و كل حاجة تمام ! على عكس بقية الناس !

قبل كدا برده شوفت اكتر من مثال على الموضوع ده بس الموضوع بقى واضح اوي بالنسبة ليا !


--------------------------

عن نفسي مش بحب المعارضين اللي بيعترضوا على اي حاجة و خلاص ! ، اي حاجة تعملها الحكومة تلاقيهم بيعترضوا ! ، و برده مش بحب الناس المتشائمين و السوداوين ، و اللي تلاقيهم عندهم اكتئاب دائم و مش عاوزين يعملوا اي نشاط ، و يقولولك مفيش فايدة من اللي هنعمله !!

بس برده خلينا واقعيين و موضوعيين و لو شوية !
بلاش بقى نظام انتوا كلكم معارضين للنظام و مش عاوزين تعملوا حاجة و متخاذلين و مش عارف ايه كدا !!

الناس دول غالبا بيكونوا نوعين اساسيين ، نوع عايش الوهم فعلا ، و نوع بيوصل للي هو عاوز بالوسايط بما انه ليه معارف في النظام !

المهم يعني ، من الموضوع ده مش عاوز اقول غير ارحمونا بقى ! متبقوش انتوا و النظام بتقرفونا في عيشتنا ! عاوزين نتغير بجد !


-----------------------

ملحوظة اخيرة احترامي للجميع سواء كان موالي للنظام او معارض او حتى ملهوش اي توجه ، بس الموضوع ممكن اعتباره مجرد فضفضة او نصيحة : )