Warning!
تنويه !
تم الانتقال لمدونة جديدة ، تجدها هنا مدونة أحمد م. أبوزيد !
الدليل العملي في استخدام اوبنتو لينوكس دليل البرامج الحرة و المفتوحة لنظام وندوز
   

الجيوب الانفية .


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

في اول الاسبوع روحت كشفت عند دكتور "انف ، اذن و حنجرة" ، بقالي فترة عندي مشكلة في الاحبال الصوتية ، صوتي بقى غرييييب جدا ، كنت متوقع ان المشكلة اساسها الجيوب الانفية ، و اللي اساسا كان فيها مشكلة بسبب نزلة شُعبية جامدة كانت جاتلي في تالته ثانوي ، الحمد لله اثار النزله راحت من زمان ، بس مشكلة الجيوب الانفية بدأت تظهر مع بداية المرحلة الجامعية - من سنتين و شوية تقريبا كدا - ، كنت بحاول قدر الامكان تجنب اي حاجة ممكن تاثر على الجيوب و تعمل التهابات ، بس كانت في شوية اعراض كدا بتيجي من وقت للتاني بشكل خفيف ، لكن الفترة الاخيرة دي الموضوع مأثر اوي على الاحبال الصوتية و بالتالي صوتي : )

من اسبوعين كدا ، كنا عملنا محاضرتين عن البرمجيات الحرة و نظام لينوكس ، تبع "مجموعة مستخدمي جنو/لينوكس في القاهرة" ، طبعا انا كان صوتي في الضياع خالص ، بس قولت مش مشكلة ، اديها محاضرة و هتعدي ، انا هحاضر مش رايح اتجوز يعني D:

كانت اول محاضرة ليا و كانت بشكل عام كويسة ، بس نظرا لانها كانت اول محاضرة ليا قصاد عدد من الناس - العدد مش كبير اساسا D: - فالموضوع كان فيه شوية لخبطة كدا و كنت متوتر شوية بالاضافة اني بعاني في الكلام D:

المشكلة ان برده في محاضرة تانية بكره ان شاء الله ، و برده نفس مشكلة صوتي الخربان ده D: ، و مش هينفع اخد الدوا عشان الدكتور كان الطالب اشعة على الجيوب الانفية قبل بداية العلاج ، و لسه معملتشها :s
بس خير ان شاء الله : )



المهم يعني ، بعد ما روحت للدكتور ، و طلع زي ما توقعت الموضوع ليه علاقة بالجيوب الانفية ، و كتبلي على الدوا اللي لسه مجبتهوش عشان لسه معملتش اشعه D:

لما روحت البيت قولت ادور على معلومات اكتر عن الجيوب الانفية على النت : )

في مقال لطيف و بسيط عن "التهاب الجيوب الانفية" في موقع طبيب دوت كوم .

التهاب الجيوب الانفية



الموضوع بسيط و فيه معلومات و ارشادات مفيدة ، و اول مرة اخد بالي من "الجيوب الجبهية" ، كنت عارف التلاتة الباقيين : )
ربنا يسهل و اعمل الاشعة في اقرب فرصة و ابدا في العلاج و ان شاء الله الموضوع ميكنش مزمن : )



و حافظوا على جهازكم التنفسي و خلو بالكم منه بقى : )