Warning!
تنويه !
تم الانتقال لمدونة جديدة ، تجدها هنا مدونة أحمد م. أبوزيد !
الدليل العملي في استخدام اوبنتو لينوكس دليل البرامج الحرة و المفتوحة لنظام وندوز
   

قناة وثائقية ممتازة .


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته



لما كنت في المصيف المرة الاخيرة ، كنت بحول بين القنوات و لاحظت قناة اسمها "ناشونال جيوجرافيك أبوظبي" ، قعدت اتفرج عليها شوية ، و بعد اول 10 دقايق تقريباً ، قولت "هي دي" D:

قولت اخيراً لقيت القناة اللي تسد مع الجزيرة الوثائقية ، و لاني كنت عارف شوية عن مؤسسة "ناشونال جيوجرافيك" فتوقعت قناة ذات محتوى ممتاز و كان فعلاً ، قناة ناشونال جيوجرافيك أبو ظبي هى قناة بتقدم محتوى وثائقي معرب بدعم من المؤسسة الاساسية و هى National Geographic .

القناة بتقدم افلام وثائقية ممتازة جداً و مثيرة للاهتمام ، و بالنسبة ليا بقت من اكتر تلات قنوات بتفرج عليهم على التلفزيون ، القناة بتقدم محتوى متنوع ، و لكن بيتركز بشكل اساسي في العلوم و التكنولوجيا ، بشكل عام كل الافلام ممتازة بس اكتر تلاتة عجبوني جداً "ميكانيكو الكوكب" ، "أيام عصيبة على كوكب الأرض" و "لم أكن أعلم" .

ميكانيكو الكوكب : برنامج بيتكلم عن اتنين مهندسين بيحاولوا يحلوا مشكلة التلوث ، فبيروحوا مناطق معينة و يغيروا في الاجهزة اللي بتعمل تلوث ، برنامج ممتاز جداً بصراحة ، و اكتر واحد عاجبني .
أيام عصيبة على كوكب الأرض : زي ما هو باين من اسمه البرنامج بيتكلم عن البيئة و عن المشاكل اللي بيعملها الانسان و بيأثر بيها على الكوكب من تلوث و تأثير على مخزون المياة و الموارد الطبيعية و حاجات تانية كتير .
لم أكن أعلم : برنامج بيوضح بعض المعلومات عن حاجات متنوعة في الحياة اليومية ، برنامج ظريف جداً برده .


زي ما قولت - دي المرة الكام اقول فيها كدا ؟ D: - البرامج كويسه جداً ، بس زي اغلب القنوات العربية اللي بتقدم محتوى اجنبي ، المواد اللي بتتعرض بتكون قليلة شوية و قديمة نوعاً ما يعني تقريبا من ٢٠٠٥ ، بس برده ما زالت ممتعة و حاجات كتير مش هيفرق فيها الموضوع ده لانها غير مرتبطة بوقت معين .

الملاحظة التانية ، ان في بعض البرامج مدبلجة باللهجة اللبنانية ! يمكن بالنسبة ليا معنديش مشكلة في التعامل مع اللهجات و حتى بعض اللهجات اللي ناس بتحس انها صعبة زي بعض اللهجات الجزائرية و المغربية ، انما بصراح مش عارف ايه الفايدة من الدوبلاج اللبناني ؟ لا هي قناة لبنانية ولا هى قناة اعلانية يبقى ايه الفكرة في اللبناني ؟ مش عارف !
بس على الاقل هتحس ببعض اللي بيشعر بيه الاخوة في الجزائر و المغرب و ما حولهم لما بيسمعوا اللهجات الشرقية ! (المصرية ، الخليجية ، الشامية ...) و كأنه فرض عليهم يتعلموا اللهجات دي !
و إذا كنت متضايق زيي من الموضوع ده متنساش تبعت رسالة للموقع توضح فيها انك مش عاجبك النظام ده : )


اذا حبيت تتفرج على القناة ، هتلاقيها على التردد ده :

نيل سات N102
التردد : 12.226
الاستقطاب : أفقي
الترميز : 27500
التصويب : 3/4

عرب سات بدر 6
التردد : 11804
الاستقطاب : أفقي
الترميز : 27500
التصويب : 3/4

موقع القناة : www.natgeotv.ae
و إذا كنت بتتفرج على القناة من فترة ، ساهم في تحسين القناة من هنا
http://www.natgeotv.ae/Survey/Default.aspx


و طبعاً لو حد عاوز الصورة في اول الموضوع ، مفيش مانع انه ياخدها و يحطها في موقعه او في المنتديات : )