Warning!
تنويه !
تم الانتقال لمدونة جديدة ، تجدها هنا مدونة أحمد م. أبوزيد !
الدليل العملي في استخدام اوبنتو لينوكس دليل البرامج الحرة و المفتوحة لنظام وندوز
   

طريقة عمل البسطرمة في البيت D:


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

العيد اللي فات طقت في دماغي افتكاسة ! بما اننا في عيد الاضحى و اللحوم متوفرة اكتر من اي وقت في السنة ، قولت اجرب اعمل بسطرمة !!



اعتقد ان كل المصريين عارفين يعني ايه بسطرمة ، و اعتقد برده ان دول الشام تعرف كويس البسطرمة ، عموما للي ميعرفش ، البسطرمة هي عبارة عن لحم متبل بيتم تجفيفه بتركه في الهواء ، الملح و الثوم بتعملوا كمواد حافظة ، و هنا على ويكيبيديا توضيح ممتاز عن البسطرمة .

المهم يعني ، في موضوعين منتشرين في كتير من المنتديات العربية ، مجرد عمل بحث عن طريقة عمل البسطرمة" هتلاقي الموضوعين منقولين في منتديات كتير .

الطريقة من ويكيبديا :
طريقة أخرى منزلية و يمكن استخدامها و هى مناسبة و أقل في الوقت و تتم كالتالي أولا تغسل قطعة اللحم جيداً بالماء الجارى فقط ثم يتم يجفف سطح قطعة اللحم بالقماش ويتم عمل شقوق (قطع غير عميق) في اتجاه واحد و يتم حشو تلك الشقوق بالملح ثم يتم لفها بفرخ أو ورق اللحمة الذى يلف به عادة الجزار(ورق جرائد غير مطبوع عليه أو ورق أسمر) و يتم وضع ثقل مناسب فوقها و تترك لمدة 24 ساعة أو يوم كامل، في اليوم التالي تشطف بالماء و تعلق لمدة يوم آخر مع وضع شاشة فوقها و يتم فرم الثوم جيدا و يخلط بالملح و الحلبة المطحونة و الفليفلة الحمراء الحلوة Paprika مع قليل من الماء حتى يتم تكوين عجين متناسق و متماسك غير طرى ولكن ليس صلباً بحيث يتم فرده بسهولة على قطعة اللحم و يغطيها كلها بسماكة متناسقه ثم يتم تعليقها في الهواء و الشمس لمدة 3 أيام إلى أسبوع و يمكن بعد ذلك استهلاكها .

- - - - -

انا جربت الطريقة دي و النتيجة بشكل عام كانت ممتازة ، ده بغض النظر عن اني زودت نسبة الملح و كانت مالحة شوية
طبعا جربت في كمية صغيرة ، حوالي ربع كيلو ، اكيد مش عاوز اجرب حاجة لسه اول مرة اعملها في كمية كبيرة

صورة لما ستبدوا عليه البسطرمة و هي متعلقة


الصورة دي مش بتاعتي انما موجوده على الانترنت في اكتر من موقع .


السنة دي ممكن اجرب اعمل سلامي (salami)