Warning!
تنويه !
تم الانتقال لمدونة جديدة ، تجدها هنا مدونة أحمد م. أبوزيد !
الدليل العملي في استخدام اوبنتو لينوكس دليل البرامج الحرة و المفتوحة لنظام وندوز
   

التحضير للمذاكرة .


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اخيرا جدول الامتحانات نزل بتأخير كبير عن ميعاد نزوله في كل سنة ، و بداية الامتحانات هتكون ان شاء الله يوم 16\1\2010 ! (في الحقيقية ناس كتير كانت متوقعة التاريخ ده عشان احنا بنبدأ مع كلية التجارة ، و امتحانات تجارة هتبدأ يوم 15 تقريبا)
طبعا انا بدأت المذاكرة من فترة لكن دي تدوينة في السريع كدا : )


كل فترة قبل الامتحانات لازم يكون في تحضيرات لتكثيف المذاكرة
من اهم التحضيرات الاساسية للامتحانات تلات حاجات :

١. الكمبيوتر يتشال عشان اقدر اذاكر و اركز بشكل افضل .
٢. احلق شعري ! ده برده متعلق بالتركيز .
٣. اعمل جولة تسوق عند العطار ههههههه .


الكمبيوتر لازم يتشال عشان احظى بشوية صفاء ذهني و تركيز اكبر في المذاكرة ، الكمبيوتر كدا متشال بقاله اسبوعين و شوية ، لكن التدوينة دي من على جهازي في البيت لاني بظبط شوية حاجات في النت ، التلفون كان مقطوع اكتر من تلات اسابيع و بالرغم من التبيلغ عن المشكلة اكتر من مرة ، السنترال مبعتش فني غير لما كتبت شكوى لمدير السنترال !! (مع ان العطل كان عبيط جدا و مش محتاج كل التأخير ده ، مجرد الفني يجي يظبط الخط من الكابينة الرئيسية مش اكتر !)

لازم احلق شعري عشان اعرف اذاكر ، مش عارف ليه لازم احلق لكن بحس براحة نفسية ، يبقى ليه ﻷ
و بما اني في الفترة دي بستهلك كمية كبيرة من المشروبات و لاني مش من مدمني الشاي و عشان مخلصش التوابل اللي في البيت كلها فلازم اعدي على العطاراشتري حاجات زي قرفة ، قرنفل ، ينسون ، شمر ، كركديه ، نعناع ، الخ الخ الخ

بحاول استغل الفترة دي في عمل حاجات تانية لاني بالتأكيد مش هقعد اذاكر ٢٤ ساعة في اليوم ! - ده فضلا عن اني لو قعد اذاكر بس هتخنق من المذاكرة ! -

بحاول احفظ قرآن ، او في الحقيقة براجع على الحاجات اللي كنت حافظها ، للاسف بقالي فترة كبيرة جدا مش بحاول احفظ حاجة !

و من ناحية تانية ، بحاول اعمل بنصيحة الاستاذ طه الوكيل مدرس الخط اللي قدم دورة تنمية مهارات الخط العربي في جامعة القاهرة ، و نصيحة الاستاذ طه هي عمل تدريب على الخط لمدة خمس دقايق يوم بعد يوم (تلات مرات في الاسبوع يعني) ، و فعلا نصيحة ممتازة جدا جزاه الله خير عنها ، لان خير الاعمال ادومها و ان قل ، مجرد خمس او عشر دقايق كل يومين اكتب تدريب خط ، هتلاقي نفسك مع الوقت بتتقن الخط و بتكون اسرع في الكتابة : )

بجد الدورة دي استفدت منها كتير جدا و عرفتني على مجال الخط العربي الرائع ، انا الحمد لله خطي كويس لكن لما عرفت قواعد كتابة الحروف خطي انتقل لمستوى تاني خالص ، و كمان عرفت بعض الاخطاء زي خطأ شائع جدا (و انا شخصيا كان مضحوك عليا لمدة ١٥ سنة ) كانوا ديما في المدرسة بيقولولنا ان الكاف اللي في الاخر عليها همزة ! الواقع ان اللى على الكاف المفردة او في نهاية الكلمة => "ك" ده مش همزة ! شارة الكاف دي مش همزة فعلا ! افتح اي مصحف و قارن بين شارة الكاف و الهمزة ، دي شيء و دي شيء تاني خالص !
و برده حاجة كمان ، في التنوين بالفتح ، الفتحتين مش بتكون على حرف الالف الزائد انما بتكون على الحرف الاخير الحقيقي زيه زي التنوين بالضم و التنوين بالكسر ! برده افتح المصحف و شوف

و من يومين عديت على مدرسة تحسين الخطوط العربية بالجيزة و مقرها مدرسة السعيدية الثانوية اخدت من هناك شوية معلومات و بيانات عن المدرسة و الدارسة فيها و المعارض اللي بتتعمل كل آخر سنة دراسية و الاساتذة هناك ناس محترمة جدا ما شاء الله ، و ربنا يسهل بعد الامتحانات كدا هيكون جاهز تقرير مدعم بالصور و الفيديوهات عن مدرسة تحسين الخطوط لاني اعتقد ان خسارة جدا مدرسة عريقة زي دي مش واخدها حقها بالمستوى الكافي اعلاميا و خصوصا على الانترنت !


--------

يا رب سنة رابعة تخلص على خير ، و ربنا ييسر للجميع في الامتحانات ، دعواتكم : )