Warning!
تنويه !
تم الانتقال لمدونة جديدة ، تجدها هنا مدونة أحمد م. أبوزيد !
   

سنة رابعة ، و عام دراسي جديد .


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

بقالي فترة مكتبتش حاجة مع ان في نيتي كذا حاجة اتكلم عليها بس مليش نفس اكتب !

المهم ،

رسمياً ابتدت الدراسة في مصر من يومين ، جداول المحاضرات نزلت ، و انظمة جديدة اتحطت عشان موضوع انفلونزا الخنازير سواء في المدارس او الجامعات .

حالياً عندنا في كلية الحقوق (جامعة القاهرة) منعوا حضور طلاب الانتساب ، و قصروا امكانية الحضور على طلاب الانتظام ، و قسموا كل مجموعة ل قسمين كل قسم بيحضر اسبوع ، يعني دلوقتي عندنا ست مجموعات تبع سنة رابعة ، تلاتة بينزلوا اسبوع و تلاتة بينزلوا الاسبوع اللي بعده .

بالرغم من اني انتظام و الحمد لله ، بس سنة رابعة هى السنة الاخيرة في كلية الحقوق ، و في مواد محتاجه حضور المحاضرات عشان تتفهم بشكل كويس او بذل مجهود مضاعف في مذاكرة المواد !
بيقولوا انهم هيوفروا المناهج عن طريق التلفزيون على قناتين تعليمتين ، بس برده في ناس مش متعودة على النظام ده و عاوزين يحضروا .

المشكلة اساسا ان في ناس كتير مش بتنزل الجامعة عشان تحضر ، انما بتنزل عشان تتفسح !! و الارخم ان الواحد بيلاقي ناس داخلة المحاضرات تلعب ولا تسمع اغاني او حتى تتكلم مع بعض و مش في دماغهم المحاضرات اساسا ! طب ليه الرخامة و التشويش على الناس اللي عاوزة تفهم ! - معلش برده احنا عددنا كبير اوي في كلية الحقوق و صعب السيطرة على مجرد فيه ألف او ألفين طالب ! -

------

المشكة كمان ان سنة رابعة دي المواد بتاعتها كبيييرة اوي ، خمس مواد كل فصل دراسي و كل مادة كتابين او تلاتة - و ساعات اربعة ! - و كل كتاب فيهم حوالي 300:500 صفحة ، يعني عاوزين مجهود خرافي عشان يخلصوا !

انا اساسا شوفت الجدول اتخضيت من كمية المحاضرات اللي فيه و مدتها - يمكن كمان احد الاسباب ان المواد مضاعفة بسبب اننا اتقسمنا لست مجموعات بدل تلاتة ! -



عموماً ربنا يعدي السنة دي على خير ، و تكون زي السنة اللي فاتت ، لاني فعلاً استمتعت جدا بالسنة اللي فاتت : )
و كمان ربنا يستر على التقدير ، و ميحصلش كارثة ، عشان تقديري الحالي جيد يقترب من الجيد جدا ، و بحاول اوصل للجيد جداً ، و لو حتى على أول درجة في الجيد جداً ، و بالتالي لازم ابذل مجهود كويس السنة دي : )

و بسبب كدا هحاول اخلص كام حاجة على الكمبيوتر كدا قبل ما ابدأ السبات الامتحاني و اذاكر بشكل مكثف .

عشان كدا بدأت في عمل نسخة جديدة من وثيقة/كتاب كنت عملته من سنتين تقريبا و هو "المدخل نحو المصادر المفتوحة" - هنا موضوع عن غلاف النسخة الجديدة لو حد عنده فكرة كويسة تكون بسيطة و معبرة يا ريت يشاركنا بيها - ، و بعد كدا لما تنزل نسخة اوبنتو 9.10 هحدث كتاب "الدليل العملي في استخدام اوبنتو" ، و بعد كدا اشيل الكمبيوتر خالص عشان الامتحانات D:



بس فعلا شعور غريب ، "سنة رابعة" ، اخر سنة ! ، يااااه ، تلات سنين عدوا هوا ، و لسه في جيش و حياة تانية منتظرة الواحد : )





يا رب تكون سنة دراسية كويسة على كل الناس : )