Warning!
تنويه !
تم الانتقال لمدونة جديدة ، تجدها هنا مدونة أحمد م. أبوزيد !
الدليل العملي في استخدام اوبنتو لينوكس دليل البرامج الحرة و المفتوحة لنظام وندوز
   

عشرون سنة لي و سنة لها : )


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

المفروض ده كان موضوع عن اتمامي العشرين ، لكن في الحقيقية انا تميت العشرين من خمس شهور ! - كان قبل تلات ايام من اول امتحان في الفصل الدراسي التاني لسنة تالتة - ، تميتها في 21 مايو 2009 : )
لكن كان لازم كتابة الموضوع ده : )
و بالمرة اتكلم عن اتمام المدونة سنتها الاولى - تمتها من شهرين و شوية ! -

-------------

العشرين ، يعني بداية عِقد جديد من عمري ، يعني فاضل سنة واحدة و اكون بالغ رشيد قانوناً و اكون شخصية قانونية مستقلة تماماً عن والدي ، يعني اخر سنة في الدراسة ، يعني اقرب للجيش و للحياة الاخرى ما بعد الجيش ، يعني اكثر وعياً و نضجاً ، و يعني و يعني و يعني : )

مع مرور كل سنة المفروض ان الواحد يعمل لنفسه تقييم شامل للسنة اللي عدت ، بالنسبة ليا انا سعيد جدا بالسنة اللي فاتت ، قدرت اتخلص من عدد من العيوب ، و اضيف عدد من المميزات بالاضافة الى اكتسابي المزيد من الخبرات ، و الاهم زادت ثقتي بنفسي : )

بداية السنة دي كانت غريب جدا ، هو مش نوع من التشاؤم او التطير ، انما حاجة لاحظتها فقط : )
في اول تلات ايام فيها اتكهربت ، اتصبت في ايدي بحرق بحجم عملة معدنية - من بتاعت ايام زمان مش العملات بتاعت اليومين دول D: - ، اتدلق عليا شوربة مولعة !

الغريب في الموضوع ان الحاجات دي محلصتش معايا من فترة كبيرة جداً ، من ايام ابتدائي و اعدادي بالرغم من اني مش الشخص الحذر اوي ! (تقريبا عجزت و ردت فعلي بقت بطيئة ههههههههههههه) ، بس بصراحة كان نفسي بتهفني على الكهربا ، الواحد بقاله متكهربش (اليوم اللي قبله كنت بقول في دماغي انا بقالي كتير متكهربتش ، تاني يوم راح حصل هههههههههه)

-------

لكن بما اني كملت العشرين ، محتاج اقرا اكتر في مجالات معينة : )
زي ؟ معلومات عامة عن الامراض الوراثية و الوبائية ، معلومات عن التربية - بصراحة مش ناوي عيالي تتربى حسب الظروف ! - ، محتاج اقرا في اصول الدين و العقيدة اكتر ، عاوز اراجع على قواعد اللغة العربية ، و ناوي ان شاء الله ارجع احفظ قرآن ، و بإذن الله اراجع جزء عم قبل نهاية السنة دي .

جربت قبل كدا تحفظ القرآن بالكتابة ؟ ، اعتقد ان ناس كتير بتحاول تحفظ القرآن بالقراءة ، اعتقد موضوع القراءة ده مش مناسب لناس كتير خصوصاً في عصرنا ده لان حاجات كتير بتخلي الواحد مشتت و ذهنه مش حاضر ديماً ، لكن الكتابة اكتر قدرة على تثبيت النص ، على الاقل ده بالنسبة ليا ، عشان كدا مش بعرف اذاكر غير بالكتابة ، جرب الطريقة دي ممكن تكون مناسبة ليك : )


و لسه في احاجات كتير عاوز اعملها بإذن الله : )

---------------------

بالرغم من مرور اكتر من سنة على المدونة ، مازلت صفحة "عن skeleton eel اتحدث" ، لسه فاضية ، اعتقد اني هرجع اعدلها في الكام يوم دول .


كنت عاوز اكتب كام حاجة كمان ، بس نسيت ! فكفاية كدا دلوقتي : )