Warning!
تنويه !
تم الانتقال لمدونة جديدة ، تجدها هنا مدونة أحمد م. أبوزيد !
الدليل العملي في استخدام اوبنتو لينوكس دليل البرامج الحرة و المفتوحة لنظام وندوز
   

البوم حسنات لأحمد أبو خاطر بصيغة ogg الحرة .


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

من فترة و عاوز اعمل موضوع عن الصيغ المملوكة (proprietary format) ، و ان شاء الله قريب هعمله ، الموضوع عن الصيغ المملوكة (غير الحرة) و ان استخدامنا للصيغ دي و نشرها بنكون بندعمها بشكل غير مباشر ، ليه ندعم صيغ مملوكة و بيتحكم فيها فرد او شركة معينة ؟ ، طيب اذا كان في صيغ حرة تكافئ الصيغ المملوكة ليه نستخدم و ندعم المملوك ؟

امثلة على الصيغ المملوكة ؟ خد عندك ، rm صيغة الريال بلاير ، mp3 صيغة الصوتيات المشهورة ، amr كتير من موبايلات نوكيا بتستعملها ! ، doc صيغة ميكروسوفت اوفيس للنصوص ، rar صيغ ضغط الملفات ، و غيرهم كتير !

المفروض الصيغ دي تكون معيارية و يكون في مؤسسة عامة هى اللي بتحدد شكلها و قواعدها مش شركة معينة ! ، حاليا الصيغ المملوكة يا اما مش معروف طريقة عملها لان الشركة اللي بتملكها لم تنشر وثائق عنها ، او طريقتها اتعرفت بس محدش يقدر يعمل فيها حاجة لانها بتكون متغطية بحقوق ملكية او براءات اختراع !

صيغة mp3 كمثال ، الصيغة دي مملوكة لمجموعة من الافراد/الشركات - ست افراد تقريبا او حاجة زي كدا مش فاكر بالظبط - ، اصحاب الصيغة دي بياخدوا (او المفروض ياخدوا) من كل برنامج بيدعم mp3 ـ 25 دولار ! ، و كمان بياخدوا 1٪ من قيمة اي ملف mp3 بتم بيعه ! ، ده غير انهم ممكن يمنعوا اي شخص من استخدام الصيغة دي !! - يا تدفعلنا اللي احنا عاوزينه يا تخبط دماغ في الحيط ! - على حسب ما افتكر ان الموضوع ده حصل مع شكرة كبيرة تقريبا ميكروسوفت او نوكيا ، و لان الصيغة دي منتشرة جدا فكان لازم يدفعوا !

نيجي بقى لصيغة ogg ، غالبا هتقول دي صيغة غريبة او اول مرة اشوفها ! ، يا ترى ايه البرامج اللي بتشغلها ؟ الظريف في الموضوع ان في كذا برنامج بيشغل الصيغة دي و برامج مشهورة كمان و غالبا هتشتغل معاك عادي خالص ، بس الافضل تستعمل البرنامج الرائع (فخر البرمجيات الحرة في دعم الوسائط المتعددة زي ما بحب اسميه) VLC .
و على إيه برنامج وسائط اساسا ؟ اذا كنت بتستعمل فاير فوكس 3.5 او اعلى تقدر تشغل الصيغة دي من الفاير فوكس نفسه و بدون اي اضافات ! فقط اضغط على لينك الملف اللي بصبغة ogg ، و هيشتغل في المتصفح عادي خاص ، في احسن من كدا ؟
طيب تعرف كمان ان الاجهزة الصيني المنتشرة في السوق تحت اسم مشغل mp3 بتقدر تشغل صيغة ogg بدون اي مشاكل ! هنا بعض الاجهزة المنتشرة في السوق المصري ، و هنا القائمة رسمية للاجهزة اللي بتدعم الصيغة دي .

اخيراً ده موضوع جميل جدا عن صيغة ogg الحرة و المفتوحة => صيغة ogg المفتوحة - وادي التقنية







معلش دا بقى موضوع تقني خالص D:

المهم ، ده البوم حسنات - اخر البوم - للمنشد الجميل أحمد أبو خاطر .
الالبوم بقاله فترة مش قليلة - سنتين او تلاته تقريباً - ، و موجود على مواقع ابو خاطر من فترة كبيرة برده ، لكن الغرض من الموضوع نشر الالبوم بصيغة ogg - الالبوم متوفر على موقع ابو خاطر للتحميل المجاني و لكن بصيغة mp3 .



حسنات | يا بني

أيها الحادي | الحجاب (انجليزي)
أطفالنا | لا تدعني اذهب (انجليزي)
صناع الحياة | لا زلت اسأل (انجليزي)
خير الخلق | الله القادر (انجليزي)


نشيد حسنات رائع جدا جدا بصراحة ، اسمعوه ، ركزوا فيه ، رددوا وراه ، قوي جداً فعلا :s
و برده يا بني جميل ، و أطفالنا لطيف أوي : )