Warning!
تنويه !
تم الانتقال لمدونة جديدة ، تجدها هنا مدونة أحمد م. أبوزيد !
   

القدرة على اتخاذ القرار مع تعدد الآراء .


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

في مقولة او مثل بيقول ، "اذا كان لديك ساعة فانت تعرف الوقت ، أما اذا كان لديك ساعتين فانت لا تعرف الوقت تماماً"


الموضوع متعلق بالقدرة على اتخاذ القرار في وجود عدد من الاراء الاخرى .

يمكن انا جربت الموضوع ده بشكل فعلي بسبب طرحي لبعض الحاجات اللي عاوز اعملها للمناقشة العامة في المنتديات ، يعني مثلا في (نقاش - استشارة بخصوص قالب كتاب) ، و ده (نقاش - اريد تحديث كتاب "الدليل العملي في استخدام اوبنتو") و (طلب - تصميم غلاف لكتاب "المدخل نحو البرمجيات الحرة و المفتوحة") .

الفكرة بتدور حول الاستفادة من قوة المجتمع و ان تفكير اكتر من عقل اكيد افضل بكتير من تفكير عقل واحد ، لكن في مشكلة ان الشخص اللي عاوز يستفيد من الافكار الكتيرة لازم يكون عنده القدرة على اتخاذ القرار في حالة تعدد الاراء و تعدد مصادرها ، يعني اذا كان في شخص بيفكر في حاجة معينة ، و طرح بعض الافكار ، هيكون من السهل نوعاً ما انه يقرر اي واحد هيختار لان غالبا بيكون في فكرة مرجحة اكتر بالنسبة ليه ، لكن على العكس اذا كان في افكار و اراء اكتر و من مصادر مختلفة الشخص بيكون قصاد مشكلة حقيقية في اتخاذ القرار !

شخصياً معنديش مشكلة في اتخاذ القرارات ، لكن بدي كل شيء حقة من التفكير و التخطيط ، و اذا قررت التنفيذ بنفذ على طول - في مثل صيني بيقول "اذا فكرت طويلا في الخطوة القادمة ستسير لبقية الطريق على ساق واحدة" - ، لكن برده في قرارات لازم تتخذ بسرعة و تتنفذ اسرع ، عشان كدا اعتقد اني محتاج تنمية جزئية سرعة اتخاذ القرار عندي : )


الموضوع الاول بتاع الاستشارة بخصوص القالب ، كان كافي بالنسبة ليا اني مفكرش افتح موضوع مماثل تاني ! ، مش بسبب تعدد الاراء ، انما بسبب بعض المناقشات الرخمة في الموضوع ، و وجود شخص بيقترح الاقتراح و شايف انه الافضل و لازم يتطبق ! - في الموقف اللي زي كدا مش عارف بالظبط مين المفروض يتعصب لرأيه ؟ انا ولا هو ؟ D: - ، لكن في الحقيقة في نهاية الموضوع استفد كتير من التعليقات اللي اتكتبت في الموضوع و ده خلاني افتح اكتر من موضوع تاني عشان اشوف اراء بقية الناس لان بالتأكيد في حاجات هتكون غايبة عني .
ببساطة في المواضيع دي كنت ممكن اعملها من غير ما اخر رأي حد - و أي شخص يعمل كدا مفيش لوم عليه فعلاً - ، لكن فضلت اطرح الموضوع عشان يطلع العمل في افضل صورة .

لكن من ناحية تاني ، زي ما في الموضوع الاخير بتاع غلاف الكتاب الواحد بيقع في نوع من الحيرة او التردد في الاختيار ! ، التصميمات جميلة ما شاء الله و المفروض اختيار واحد في النهاية .

بشكل عام موضوع الغلاف ده مش ذي اهمية اوي ، و كان ممكن استعمل الغلاف القديم فهو جميل برده ، لكن كنت عاوز اعمل اطلاق جديد للكتاب / الوثيقة ، و لإني عمل تغيير في اسم الكتاب حتى و اول نسخة منه كانت من سنتين تقريباً ، و في السنتين دول اتعلمت حاجات كتير ، بالاضافة الى ان المدخل للبرمجيات المفتوحة كان اول وثيقة اكتبها باستعمال اوبن اوفيس و كانت اول تجربة للتعامل مع برامج الاوفيس بشكل موسع اساسا !

ده مثال بين صفحة من النسخة اللي بعمل فيها دلوقتي و بين النسخة القديمة - بستعمل اوبن اوفيس في كتابة الكتاب - .

النسخة الجديدة النسخة القديمة
اضغط على الصورة للتكبير
فرق كبير بينهم ، سنتين مش وقت قليل برده D:
** الجزء ده من الاجزاء القليلة المتشابهة مع النسخة القديمة .
بالمناسبة الكتاب ده كنت عملته في الفترة اللي كنت بنتقل فيها من وندوز لـ جنو/لينوكس ، يعني كان اخر حاجة اعملها على وندوز ، و يا للسخرية ، دلوقتي بكتب على جنو/لينوكس موضوع عن برامج وندوز : )

----------------

نرجع تاني موضوع الغلاف ، لحد دلوقتي مش مستقر على واحد معين ، بس ما زال التصميم اللي عملته عاجبني ، لكن مشكلته انه عليه نسخة معدلة من شعار جتك+ - gtk+ هى مكتبة حرة مفتوحة المصدر و هى اللي مستخدمة في الواجهة جنوم - ، هو الموضوع مفهوش مشكلة لان الكتاب مش هيتنشر رسميا ، انما موضوع الشعارات و الاسماء التجارية ساعات كتير بتعمل مشاكل !
الشعار الرسمي هنا اهه GTK+ logo

غلاف الكتاب

بحب جدا الاغلفة البسييييييطة ، بيكون ليها رونق خاص كدا : )
** بالمناسبة ، انا مليش في التصميم بس كانت محاولة و عجبني التصميم D:

------------

عموماً موضوع الغلاف ده بيكون اخر حاجة قبل نشر الكتاب الالكتروني على النت : )
مجرد تدوينة لكسر الروتين : )